حضور انبوه سگ های پرسه زن یا ولگرد نه تنها تهدیدی برای محیط های شهری نیست؛ بلکه کارشناسان نیز درباره حضور گله های سگ در زیستگاه های حیات وحش بارها هشدار داده اند.

جولان این ولگردها در شهرها همچنان ادامه دارد/ بازار سودآور و پنهانی به نام آن‌ها

استاد زیست شناسی دانشکده زیست شناسی دانشگاه تهران در این باره به قدس آنلاین می گوید: عقیم سازی میلیون ها سگ به صورت همزمان امکان پذیر نیست و در واقع بودجه مورد نیاز برای این اقدام، شاید ۱۰برابر بودجه کل سازمان محیط زیست باشد.

جولان این ولگردها در شهرها همچنان ادامه دارد/ بازار سودآور و پنهانی به نام آن ها
حسین آخانی، استاد دانشکده زیست شناسی دانشگاه تهران

حسین آخانی، می افزاید: موضوع سگ های ولگرد یک مسئله جهانی است و تقریباً در بیشتر کشورهای پیشرفته این مشکل حل شده است اما در کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین به دلیل مدیریت ناتوان این مناطق و آگاهی نداشتن مردم، همچنان این معضل وجود دارد.

قانونی برای جمع آوری سگ های ولگرد

وی درباره وضعیت ایران در جمع آوری سگ های ولگرد اذعان می کند: در کشور ما قانون مشخص در این رابطه وجود دارد و جمع آوری سگ های ولگرد از وظایف شهرداری هاست اما بیش از یک دهه است که به دلیل تغییر نگاه مردم درباره روش های حذف یا جمع آوری سگ های ولگرد، به وجود آمدن یک سری مشاغل جدید به نام حمایت از حیوانات و همچنین برخی سیاست های اشتباه در حوزه مدیریت شهری و از همه مهم تر تبلیغات در شبکه مجازی، سبب شده معضلاتی درباره جمع آوری سگ های ولگرد به وجود آید.

این استاد دانشگاه ادامه می دهد: برخی در شبکه های مجازی تبلیغاتی درباره غذا دادن به سگ ها راه انداخته اند و از این طریق به جمع آوری پول و کاسبی می پردازند و غذای حیوانات را می فروشند و در حقیقت این ماجرا به یک بازار سودآور و پنهانی در کشور تبدیل شده که به مشکلات این چنینی دامن می زند.

حذف سگ های ولگرد

آخانی می گوید: برای حل یک معضل ابتدا باید راهکار متناسب با ابعاد آن را دانست. در واقع سگ ها و گربه های ولگرد به ویژه در شهرهای بزرگی مانند تهران از مرحله یک معضل ساده گذشته و به تهدید بزرگی برای محیط زیست و جامعه تبدیل شده است بنابراین با روش هایی که برخی از شهرداری ها به کار می گیرند راه به جایی نخواهیم برد.

وی با اشاره به اقدامات برخی شهرداری ها تصریح می کند: برخی شهرداری ها این حیوانات را جمع آوری می کنند و آن ها را یا به پناهگاه می برند و تعدادی را عقیم سازی می کنند و یا از شهری به شهر دیگر انتقال می دهند و در واقع این روش تنها، جا به جا کردن مشکل از جایی به جای دیگر است بنابراین با توجه به تعداد بسیار زیاد گربه و سگ های ولگرد، این روش جواب نمی دهد.

عقیم سازی سگ ها

وی درباره عقیم سازی سگ های ولگرد می گوید: عقیم سازی میلیون ها سگ به صورت همزمان امکان پذیر نیست و در واقع بودجه مورد نیاز برای این اقدام، شاید ۱۰برابر بودجه کل سازمان محیط زیست باشد. بنابراین پیشنهاد می شود پیش از به کارگیری هر روشی ابتدا ابعاد مسئله شناسایی شود و آمار درستی از تعداد سگ های ولگرد داخل شهرها، حاشیه شهر و بیرون از شهر در دسترس باشد و سپس محاسبه شود برای عقیم سازی یا انتقال به پناهگاه، به چه میزان بودجه، نیروی انسانی و امکانات نیاز است.

این استاد زیست شناسی می افزاید: در حال حاضر کسی نمی تواند راه حل درستی پیشنهاد بدهد چراکه اولین و بهترین اقدام این است که ابتدا ابعاد مسئله را بدانیم، دوم اینکه هرگونه غذارسانی به این حیوانات ممنوع شود و طبق قانون از فعالیت کسانی که با حمایت از سگ های ولگرد سبب ایجاد آلودگی و تهدید سلامت و امنیت جامعه می شوند، جلوگیری شود.

مدیریت زباله و پسماندهای غذایی

آخانی مدیریت زباله را نیز یکی دیگر از راهکارها می داند و اضافه می کند: باید دسترسی حیوانات ولگرد به پسماندهای غذایی قطع شود و افرادی که مدعی حمایت از حیوانات هستند به جای این که در خارج از فضای شخصی خود به آنان غذارسانی کنند آنان را در محیط شخصی خود، نه در شهر، طبیعت، پارک و ... نگهداری کرده و تعهد بدهند که سگ ها و گربه ها را در محیط بیرون رها نمی کنند.

وی تأکید کرد: حال اگر پس از انجام اقدامات ذکر شده، سگ های اضافی در محیط های شهری و ... مشاهده شد، می توان مانند همه کشورهای دنیا با روش های انسانی و با دستورالعمل های بین المللی به راحتی این مشکل را حل کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.